fbpx

Heti egy óra mozgás, és vége a depressziónak

0 671

„Ép testben, ép lélek!”- hangzik a közismert mondás, amely most új megvilágításba került. A testmozgás és a depresszió közötti kapcsolatot vizsgálták egy nemrégiben megjelent ausztrál tanulmányban. Kimutatták, hogy mozgás nemcsak a testre, hanem a lélekre is jó hatással van. Ezek az eredmények közelebb visznek a depresszió megelőzéséhez és kezeléséhez.

Az American Journal of Psychiatry-ban megjelent tanulmányban tizenegy éven keresztül több mint 22 ezer egészséges norvég felnőttet vizsgáltak, akiknél eleinte nem jelentkeztek a szorongás és a depresszió tünetei. A vizsgálatban az olyan potenciális tényezőket is figyelembe vették, mint az életkor, a nem, a szociális helyzet, a dohányzás, az alkoholfogyasztás és a testtömeg-index.

A testmozgás hiánya és a depresszió összefügg

A vizsgálat kezdetén az alanyok 12 százaléka nem végzett rendszeresen testmozgást. A többiek azt mondták, hogy a sportolásra szánt idejük hetente harminc perc és a négy óra közé esett. A résztvevők 7 százalékánál az ezt követő tíz évben depresszió alakult ki, és 9 százalékuknál jelentkeztek a szorongás tünetei. A testmozgás és a szorongás kialakulása között a kutatók nem találtak komolyabb kapcsolatot, de a testmozgás hiánya és a későbbi depresszió között megállapították az összefüggést.

Azok, akik azt állították, hogy a vizsgálat kezdetén nem sportoltak, 44 százalékkal nagyobb valószínűséggel váltak depresszióssá, mint azok, akik hetente legalább egy-két órát sportoltak.

AZOKNÁL, AKIK ENNÉL IS TÖBBET MOZOGTAK, TOVÁBBI MENTÁLIS ELŐNYÖKET NEM FIGYELTEK MEG.

A tanulmány csak részben bizonyítja a testmozgás és a depresszió kockázatának ok-okozati összefüggését. A kutatók szerint nagy hatással van egyik a másikra. Összességében elmondható, hogy már heti egy óra testmozgás is nagymértékben befolyásolja a mentális egészséget azáltal, hogy csökkenti a jövőbeli depresszió kialakulásának esélyét.

A depresszió megelőzhető lenne

Amennyiben ezekből az eredményekből indulunk ki, a kutatók szerint a depressziós esetek 12 százaléka megakadályozható lenne, ha mindenki csak heti egy órát töltene testmozgással. Ezeknek a gyakorlatoknak nem kell feltétlenül intenzívnek és megerőltetőnek lenni. A mentális egészségre gyakorolt előnyök a legkisebb fizikai aktivitásnál is megjelennek. Azt is szem előtt kell tartani, hogy heti egy óra testmozgás az időnk rendkívül kis részét veszi igénybe. A vele járó pozitív hatásokért viszont érdemes energiát fordítani rá.

Forrás: 50folott

Szólj hozzá